facebook pixel

Operasyonel kiralama kurumsal araç kiralama

DRD'den Haberler

2015 Değerlendirmesi ve 2016 Hedefleri

2015 Değerlendirmesi ve 2016 Hedefleri
Filo kiralamada 2015 nasıl geçti? Kar, rekabet, iş hacmi açısından pazar ne durumdaydı?

2015 yılında Türkiye operasyonel kiralama sektörü, ülkemizde satılan 0 km otomobillerin yüzde 17’sini temsil eden yaklaşık 123 bin adet yeni aracı filosuna kattı. 2015 yılında, 2014 yılı sonuna göre %17’lik bir büyüme kaydeden sektörün filosundaki araç sayısı 277 bin 225 adede ulaştı. 2015 yılında yaklaşık 8.5 milyar TL’lik yeni araç yatırımı yapan Türkiye operasyonel kiralama sektörünün aktif büyüklüğü ise 18 milyar TL’yi aştı. Son 5 yıllık dönemde, operasyonel kiralama pazarı ortalama yüzde 19’luk büyüme ile Türkiye ekonomisinin oldukça üzerinde büyüdü. Bu durum operasyonel kiralama hizmetinin bilinirliğinin arttığının açık göstergesidir.

2015 yılında DRD olarak adetsel ve finansal tüm hedeflerimize ulaştığımız, iş süreçlerimizde sürekli ve sürdürülebilir iyileştirmeler gerçekleştirdiğimiz ve sağlam temellerimiz üzerine sağlıklı ve kalıcı olarak büyüdüğümüz bir yıl oldu. Sektörümüzde performansı araç adetleri üzerinden değerlendirmeyi doğru bulmuyor olmamıza rağmen, filo büyüklüğünde 27.419 adede ulaşarak Türkiye’ de operasyonel kiralama sektörünün %100 yerli sermayeli en büyük şirketi konumumuzu sürdürdüğümüzü belirtebilirim. Hizmet ağımız daha da genişlerken, müşteri sayımız 5.000’i, ülke genelindeki servis noktası sayımız da 1.300 adedi aştı. Capital ve Fortune değerlendirmelerine göre, Türkiye’nin en büyük ilk 500 firması arasındaki yerimizi yine koruduk. Teknolojiye yaptığımız yatırımlarla, uluslararası bir kurum olan Accenture ve Türkiye’nin köklü üniversitelerinin değerlendirmeleriyle “sektörünün dijital öncüsü” ödülünü almaya hak kazandık. Uzmanı olduğumuz operasyonel kiralama hizmetlerimize ek olarak, yıllık bireysel kiralama hizmetleri için kurumsal yapılanmamızı da tamamlayarak bu alanda da sektör öncüsü olarak bireylere özel 2 yıl ve 3 yıl süreli araç kiralama hizmetleri vermeye başladık. Yatırım hedefimizi aşarak, 940 milyon TL’lik bir yatırımla 13.050 adet yeni araç alımı gerçekleştirdik.

Ayrıca, filo büyüklüğümüzün paralelinde yılda 10.000 adetleri bulan ikinci el araç satışlarımız için, Zeytinburnu’nda bulunan açık ve kapalı alanlara sahip 20.000 m2’lik alanımızı, bakımı yapılmış ve ekspertiz raporlu 2. El araç alım satım merkezi haline dönüştürdük.

DRD olarak 2015 yılında gerçekleştirdiklerimiz

  • • 55.000 periyodik bakım işlemi
  • • 26.000 hasar işlemi
  • • 233.000 adet çağrı karşılama
  • • 135.000 lastik değişimi
  • • 17.000 müşteri ziyareti


2016’ya ilişkin beklentileriniz neler? 2016 sektör için nasıl geçiyor?

DRD olarak kiralama sektöründe geleceğin bireysel yıllık kiralamada olduğuna inanıyoruz. Bilindiği üzere birçok mali ve operasyonel yük, bireysel yıllık kiralama ile ortadan kalkıyor. Baktığınız zaman Türkiye’de bireylere ait 7,5 milyon adet binek araç bulunuyor ve bunların 5 milyon adedi 10 yaş altı araçlardan oluşuyor. Birkaç yıl sonra bireylere yönelik yıllık kiralama seçeneklerinin, Türkiye’de yepyeni bir pazarın gelişimine öncülük edeceğini öngörüyoruz.

Bireylere istedikleri aracı, stokta olması halinde, sadece 30 dakika içinde 2 veya 3 yıl süreyle kiralama fırsatı sunuyoruz. Hâlihazırda her ay 150 bireysel müşteriye yıllık araç kiralıyoruz. Araç sahibi olurken, ilk yatırım maliyetinin yanı sıra kullanım süresi boyunca katlanılmak durumunda kalınan sigorta, kasko, bakım, onarım, lastik, ikinci el değer kaybı gibi kalemler, bireysel yıllık kiralama ile ortadan kalkıyor. Üç yıl içinde operasyonel kiralama hizmetleriyle birlikte, bireylere yönelik yıllık kiralamanın da sağlayacağı hacim ile iki katı büyüklüğe ulaşmayı hedefliyoruz. Bireylere yönelik yıllık kiralamanın sağlayacağı ivme ile otomotiv sektörünün, psikolojik 1 milyon adetlik araç satış sınırını kısa sürede aşacağına inanıyoruz.

Diğer taraftan Türkiye genelinde halen şirketlerin kendi mülkiyetindeki araç sayısının, 2-2,5 milyon adetlerde olduğu tahmin ediliyor. Operasyonel kiralama şirketleri böyle bir pazarda henüz % 10 gibi çok küçük bir dilime hitap ediyor. Bu bakış açısıyla sektörümüzün daha on kat kadar bir büyüme potansiyeline sahip olduğunu düşünebiliriz. Bu hacme bir de, her geçen gün hızla büyüyecek ve kendine ilave bir pazar da yaratacak bireysel yıllık kiralamalar katıldığında, geleceğe son derece umutla bakmak için pek çok nedenimiz olduğunu söyleyebiliriz. 2016 yılında yaşadığımız ekonomik gelişmelerin etkisiyle likitte kalmak isteyenlerin satın alma yerine kiralamaya yönelmesiyle % 15 seviyesindeki büyüme trendinin devam edeceğini öngörüyoruz. Şirket araçlarını satın alım yoluyla tedarik eden firmaların hala çok yüksek seviyelerde olduğu Türkiye pazarında, operasyonel kiralamayı tercih eden firmaların sayıları gün geçtikçe daha da artacak. Aynı zamanda şirket araçlarını operasyonel kiralama yoluyla tedarik eden firmaların da araç filolarının büyüyeceğini düşünüyoruz.

Şirket olarak bu yılı nasıl geçiriyorsunuz? Bu yıla dair hedef, plan ve yatırımlarınız neler var?

Önümüzdeki 5 yıl, amiral gemimiz yine kurumsal filo kiralama işimiz olacaktır. Bununla birlikte gelişmiş pazarlara baktığımızda bireylerin, her geçen gün artan oranlarda, araç satın almak yerine yıllık araç kiralamayı daha fazla tercih ettiğini görüyoruz. Araçlar günümüzde bir yatırım aracı olmaktan hızla uzaklaşıyor. Ülkemizde son yıllarda birbirine paralel şekilde yıllık ortalama 500-600 bin bandında otomobilin satın alındığı düşünüldüğünde, potansiyelin boyutları daha rahat anlaşılacaktır. Biz de gelecek stratejilerimizi bu vizyon doğrultusunda şekillendiriyoruz. Sadece 2016 yılında satın alacağımız 15.000 araç, kiralama sektöründe yer alan birçok şirketin toplam araç parkından büyük olması, bu konudaki iddiamızı ortaya koymaktadır.

Temel stratejimiz, pazarda müşterilerimize doğrudan temas etmek, onlara her zamankinden daha yakın olmak için, satış ve hizmet ağımızı sürekli ve sürdürülebilir şekilde büyütmektir. Hizmet ağımızdaki adetsel büyümenin ve yaygınlaşmanın yanı sıra, küçük büyük demeden her ölçekteki firmaların, şahıs işletmelerinin ve bireylerin yıllık araç kiralama konusundaki beklentilerini karşılayabilecek şekilde organizasyonumuzu geliştiriyoruz. Bu yıl, operasyonel kiralama alanında, müşterilerimizin tüm ihtiyaçlarını karşılayabilecek ürün ve hizmet paketlerimizin yanı sıra, sahip olduğumuz bu güçlü knowhow’ı bireysel yıllık kiralama hizmetlerimize de taşıyacağız. Hem kurumsal, hem de bireysel pazarda müşterilerimize daha yakın olmak, beklenti ve ihtiyaçlarını yerinde analiz etmek ve yüksek hızda kaliteli hizmetler sunmak üzere 2016 yılında 23 satış noktasına ulaşmayı planlıyoruz.

Yenilikçi pazarlama uygulamaları ve teknoloji yatırımları ile aynı zamanda, Accenture Dijitalleşme Endeksi değerlendirmesi kapsamında Türkiye’nin Dijital Öncüsü Ödülü’nün de sahibi olduk. Kullanıcı odaklı web sitemiz, Filomatik hizmeti, DRDrive mobil uygulaması gibi teknolojiye dayalı pazarlama uygulamalarıyla, hali hazırda operasyonel kiralama sektöründe bu kapsamda ödül alan tek marka konumundayız. Bu noktada hizmet kalitesini müşterilerinin beklentilerinin ötesine taşıma hedefiyle teknolojiye sürekli yatırım yapan bir marka olarak müşterilerimize büyük kolaylık sağlayan online raporlama modülümüz Filomatik’ e ve mobil yol yardım aplikasyonumuz DRDrive ayrıca değinmek istiyorum.

Müşterilerimize diledikleri zaman, diledikleri yerde filolarıyla ilgili her türlü veriye ulaşabilme kolaylığı sunan online raporlama modülümüz Filomatik ile sektörde fark yaratıyoruz. Araç kullanıcılarına tek tuş yardımıyla yol yardım hizmetleri sunan DRDrive mobil uygulaması da sektörde imza attığımız bir diğer önemli yeniliği oluşturuyor. IOS ve Android işletim sistemli telefon kullanıcılarına ücretsiz olarak sunulan DRDrive, arıza ya da kaza gibi acil müdahale gerektiren durumlarda GPS üzerinden aracın konumunu belirleyerek tek tuş yardımıyla destek sağlıyor. Bu sistem periyodik bakım ya da lastik değişim gibi talepleri de gerçekleştirme imkanı sağlıyor.

Rakamlarla 2016 yılı hedeflerimiz

  • • Bireysel satış: 1.500
  • • Kurumsal satış: 12.500
  • • Hedeflenen araç parkı: 32.000 (Kurumsal + Bireysel)
  • • Araç yatırım adedi: 14.000
  • • Araç yatırım tutarı: 1.1 Milyar TL
  • • Aktif büyüklük: 2.2 Milyar TL